Případové studie


Alza.cz

Alza.cz

Alza.cz měří v Maďarsku zájem zákazníků o zboží pomocí IoT scénářů od Adastry

Symbióza kamenných obchodů a e-shopů – je to cesta pro maloobchod v budoucnosti? Vyjde tak retail vstříc potřebám zákazníků a zajistí jim požadovanou úroveň zákaznické zkušenosti? Právě to zjišťuje jeden z největších českých e-shopů Alza.cz v Maďarsku. Tvrdá data pro potvrzení či vyvrácení různých předpokladů získá díky IoT řešením, která Adastra ve spolupráci s Microsoftem implementovala v tzv. Experience Zone (stánku společností Microsoft a HP) v showroomu Alza.cz v Budapešti.

Jaký problém jsme řešili

Největší český e-shop Alza.cz pokročil ve své expanzi na maďarský trh. Zatímco v uplynulých letech měl v zemi pouze výdejny zboží, nyní otevřel svůj první místní showroom, který se velikostí podobá centrále firmy v pražských Holešovicích (cca 5000 m2) a nabízí prezentace zboží světových značek. Nechybějí v něm nejmodernější technologie jako IoT (Internet of Things – internet věcí), které vedení prodejny dodávají tvrdá data pro manažerská rozhodnutí.

„Jsme převážně e‑shop, takže jsme zvyklí, že stran zákaznického chování vidíme v systému vše. Stačí si jen říci, co nás zajímá, a data máme. Nicméně v retailu jsme začali být v této oblasti poměrně slepí, a tak hledáme cesty, jak se navrátit k větší míře povědomí. Jen díky tomu pak můžete zákazníkům nabízet služby a produkty reflektující jejich očekávání,“ říká Jan Moudřík, ředitel oddělení expanze Alza.cz.

Jaké řešení jsme zvolili

Návštěvníci showroomu zažijí IoT řešení v takzvané Experience Zone, která prezentuje produkty společností Microsoft a HP. Zákazníky zde na displejích osloví personalizovaná reklamní sdělení obou firem. Jde o interaktivní obrazovku, která rozpozná pohlaví a věk zákazníka a zobrazí jemu odpovídající reklamu, od počítačových her pro děti, notebooků pro studenty až po tiskárny pro tisk fotografií z dovolené. Návštěvník je identifikován pomocí kognitivních služeb Azure.

Dvojice 3D kamerek spojených do takzvaného multisenzoru počítá průchody osob přes virtuální linie a měří dobu, kterou návštěvníci v zóně stráví. Rozlišují dobu strávenou u expozice produktů HP a Microsoft. Kamerky také monitorují pohyb osob po prostoru. Výstupem jsou nejčastější trajektorie pohybu a „heatmapy“, které identifikují, kde se zákazníci nejčastěji zdržují.

98 %

Pravděpodobnost, s jakou systém správně určí pohlaví, je 98 %.

None

Na základě určení pohlaví a věku zákazníka se spustila tato reklama HP

None

Heatmapa ukazuje počty lidí v Experience Zone (červená oblast je nejvíce navštěvovaná, modrá nejméně)

Senzorická data z jednotlivých čidel se ukládají do databáze v cloudu Microsoft Azure. Z dat se poté generují reporty pomocí nástroje Microsoft Power BI, které zobrazují souhrnná data o návštěvnosti Experience Zone.

To, co zůstává zákazníkům skryto, jsou statistická měření. Další IoT programy totiž zjišťují počty návštěvníků, jak dlouho se v Experience Zone zdržují a na kterých místech, například zda se více zajímají o produkty HP, nebo Microsoft.

0

O návštěvnících se neukládají žádné osobní informace.

Jak projekt dopadl

Vedení showroomu má díky IoT technologiím jasno o chování zákazníků. Na základě toho se pak manažeři Alzy v Maďarsku rozhodují o dalších obchodních krocích. Důkladná znalost lidí, kteří zavítají do showroomu, má přispět k tomu, aby se z návštěvníků stali zákazníci, ať už přímo na místě nebo pak on‑line na Alza.cz.

Podobné technologie firma testuje ve svých „prodejnách budoucnosti“ a v AlzaBoxech už několik měsíců. Nyní je začala testovat vůbec poprvé i v showroomech. Data, která tímto získá, jsou pro ni velmi zajímavá.

19k

Návštěvnost showroomu v období 26.11. až 10.12. 2018 analyzovaná našimi řešeními byla 19 103 zákazníků.

Už nyní víme, že budeme chtít tato zařízení instalovat i v showroomech v Praze a Bratislavě, protože historická data nám ukazují nižší procento návštěvnic vůči návštěvníkům. Potřebujeme ověřit, zda je to způsobeno odlišností trhu, nebo jsou data, která získáváme pouze z vydaných dokladů zkreslující a realita je odlišná.

Jan Moudřík, ředitel oddělení expanze Alza.cz

Zajímá vás podobné řešení? Ozvěte se nám.

Děkujeme

V co nejbližší době se vám ozveme.

Lenka Nováková

Ředitelka divize IoT

Lenka Nováková

Petr Matějíček

Technical Solution Architect

Petr Matějíček

Martin Záruba

Konzultant

Martin Záruba

Martin Rys

Business Intelligence Competency Leader

Martin Rys

Konzultační společnost Adastra po řadě akvizic a rozšíření nabídky v oblasti digitální transformace firem změnila vizuální identitu a logo. Cílem je zjednodušení komunikace a jednoznačná rozpoznatelnost a čitelnost zaměření firmy.

Autorem nové vizuální identity je kreativní agentura Proboston Creative, která je součástí Adastra Group. Primárním prvkem nové identity je logo symbolizující růst, se kterým Adastra zákazníkům pomáhá.

„Data jsou krví moderního světa a z čistě datové firmy jsme se vyvinuli v jednoho z nejvýznamnějších hráčů na IT trhu se specializací na digitální transformaci. Ovládáme všechny složité nástroje, abychom klientům zjednodušili cestu do budoucnosti. A nový kabát jen odráží přeměny uvnitř Adastry. S tím, jak se zvětšuje rozsah řešení, která nabízíme, hledáme způsoby, jak je jednodušeji komunikovat našim klientům,“ říká Pavel Kysela, generální ředitel skupiny Adastra v ČR.

Agentuře Proboston Creative se podle Iva Marečka, ředitele marketingu Adastra ČR, podařilo do nové vizuální identity promítnout hodnoty, na nichž Adastra stojí. „Očekáváme, že nový systém vizuální komunikace nám v budoucnu pomůže komunikovat naše řešení ještě jednodušeji a atraktivněji,“ říká Mareček.

Po nasazení a využití v Česku začnou nové logo, firemní identitu i podobu webu využívat v průběhu léta i další pobočky skupiny Adastra Group po celém světě.

Změny se dočkal také web Adastry, na kterém lze nyní nalézt konkrétní inspiraci pro digitální řešení napříč odvětvími. Z původního zaměření na zpracování dat, jejich analýzu a budování datových skladů se kompetence Adastry postupně rozšířily na oblasti internetu věcí, big dat, umělou inteligenci nebo vývoj aplikací včetně mobilních. Dnes tak společnost pokrývá celkovou nabídku služeb pro komplexní digitalizaci firemních systémů a procesů.

None