Newsroom


Novinka

17. 12. 2018

Délka čtení: 1 minuta

Usmívejte se, vždyť jdete nakupovat

Je propojení kamenných obchodů a e-shopů na základě důkladné analýzy zákaznického chování cestou pro maloobchod budoucnosti? Jak vyjít vstříc potřebám zákazníků a zajistit jim požadovanou úroveň zákaznické zkušenosti? Maďarský showroom české společnosti Alza testuje, co vše se dá o chování zákazníků zjistit. Tvrdá data získává díky IoT řešením, která implementovala Adastra ve spolupráci s Microsoftem. 

Největší český eshop Alza.cz pokročil ve své expanzi na maďarský trh a nedávno otevřel v Budapešti svůj první showroom o podobné velikosti, jakou má centrála firmy v pražských Holešovicích (zhruba 5000 m2). Showroom je vybaven moderními technologiemi, které vedení prodejny dodávají tvrdá data pro manažerská rozhodnutí. Návštěvníci zde zažijí IoT řešení v takzvané Experience Zone, která prezentuje produkty společností Microsoft a HP. Interaktivní obrazovky rozmístěné v zóně rozpoznají pomocí kognitivních služeb Azure jejich pohlaví a věk a zobrazí zákazníkům personalizovanou reklamu. 

Alza Experience Zone

None

Dalším výstupem, které technologie poskytují, jsou statistická měření užitečná naopak pro vedení showroomu. IoT technologie například také zjišťují počty návštěvníků, délku jejich návštěvy v Experience Zone, pohyb po ploše nebo například to, zda se více zajímají o produkty HP, či Microsoft. Pohyb návštěvníků po prostoru a dobu, kterou v konkrétní zóně u produktů stráví, měří dvojice 3D kamerek spojených do tzv. multisenzoru.  Je jich výstupem jsou nejčastější trajektorie pohybu a „heatmapy“ s největší koncentrací osob v konkrétním místě. Senzorická data z jednotlivých čidel se ukládají do databáze v cloudu Microsoft Azure. Z dat se poté generují reporty pomocí nástroje Microsoft Power BI zobrazující souhrnná data o návštěvnosti. Na základě toho se pak manažeři Alzy v Maďarsku rozhodují o dalších obchodních krocích. Důkladná znalost lidí, kteří zavítají do showroomu, má přispět k tomu, aby se z návštěvníků stali zákazníci, ať už přímo na místě nebo pak online. 

None

Heatmapa zobrazuje počet návštěvníků Ex­perience Zone (červená oblast je nejvíce navštěvovaná, modrá nejméně)

Výsledky, které projekt přinesl:

  • 19 103 lidí navštívilo showroom v období 26. 11. až 10. 12. 2018. 
  • 98% pravděpodobnost, s jakou systém určí pohlaví. 
  • 10 cm činí odchylka u měření výšky zákazníků. 
  • 0 žádné osobní informace o návštěvnících se neukládají.