Je propojení kamenných obchodů a e-shopů na základě důkladné analýzy zákaznického chování cestou pro maloobchod budoucnosti? Jak vyjít vstříc potřebám zákazníků a zajistit jim požadovanou úroveň zákaznické zkušenosti? Maďarský showroom české společnosti Alza testuje, co vše se dá o chování zákazníků zjistit. Tvrdá data získává díky IoT řešením, která implementovala Adastra ve spolupráci s Microsoftem. 

Největší český eshop Alza.cz pokročil ve své expanzi na maďarský trh a nedávno otevřel v Budapešti svůj první showroom o podobné velikosti, jakou má centrála firmy v pražských Holešovicích (zhruba 5000 m2). Showroom je vybaven moderními technologiemi, které vedení prodejny dodávají tvrdá data pro manažerská rozhodnutí. Návštěvníci zde zažijí IoT řešení v takzvané Experience Zone, která prezentuje produkty společností Microsoft a HP. Interaktivní obrazovky rozmístěné v zóně rozpoznají pomocí kognitivních služeb Azure jejich pohlaví a věk a zobrazí zákazníkům personalizovanou reklamu. 

Alza Experience Zone

Dalším výstupem, které technologie poskytují, jsou statistická měření užitečná naopak pro vedení showroomu. IoT technologie například také zjišťují počty návštěvníků, délku jejich návštěvy v Experience Zone, pohyb po ploše nebo například to, zda se více zajímají o produkty HP, či Microsoft. Pohyb návštěvníků po prostoru a dobu, kterou v konkrétní zóně u produktů stráví, měří dvojice 3D kamerek spojených do tzv. multisenzoru.  Je­jich výstupem jsou nejčastější trajektorie pohybu a „heatmapy“ s největší koncentrací osob v konkrétním místě. Senzorická data z jednotlivých čidel se ukládají do databáze v cloudu Microsoft Azure. Z dat se poté generují reporty pomocí nástroje Microsoft Power BI zobrazující souhrnná data o návštěvnosti. Na základě toho se pak manažeři Alzy v Maďarsku rozhodují o dalších obchodních krocích. Důkladná znalost lidí, kteří zavítají do showroomu, má přispět k tomu, aby se z návštěvníků stali zákazníci, ať už přímo na místě nebo pak online. 

Heatmapa zobrazuje počet návštěvníků Ex­perience Zone (červená oblast je nejvíce navštěvovaná, modrá nejméně)

Výsledky, které projekt přinesl:

  • 19 103 lidí navštívilo showroom v období 26. 11. až 10. 12. 2018. 
  • 98% pravděpodobnost, s jakou systém určí pohlaví. 
  • 10 cm činí odchylka u měření výšky zákazníků. 
  • 0 žádné osobní informace o návštěvnících se neukládají.

 

Celý článek vyšel v časopisu Marketing&Media (17. 12. 2018) je dostupný předplatitelům v online podobě.