Dva tradiční partneři na poli datově orientovaných IT projektů Adastra a Ataccama pokračují ve své roli datových evangelistů uspořádáním konference o roli a přínosech velkých dat v tradičním byznysu jako jsou banky, mobilní operátoři, dopravci či pojišťovny, moderované Alasdairem Andersonem, globálním IT architektem HSBC, jedné z největších bank na světě.

Alasdair se jako pravý Big Data průkopník rozhodl vsadit na revoluční technologii Apache Hadoop, původně vyvinutou ve společnosti Yahoo pro ukládání a zpracování velkých objemů dat a udělat z ní základní pilíř informační architektury HSBC na globální úrovni. Co původně začalo jako experiment, může brzy zcela nahradit tradiční architekturu datových skladů a data martů, které postupně přestávají stačit potřebám této banky. Hlavním důvodem tohoto poměrně zásadního kroku byly neustále rostoucí náklady IT infrastuktury a zvláště pak ty, týkající se ukládání a zpracování dat. Ačkoli byla HSBC nucena ukládat pouze agregované informace (z důvodu nedostatečné kapacity datových skladů a reálných výpočetních limitů používaných technologií), množství problémů rostlo exponenciálně. Jednotlivé datové sklady se stávaly spíše datovými sily, do kterých se data ukládala, ale nijak nevyužívala. Nasazení technologie Hadoop nejenom umožňuje HSBC levně ukládat všechna relevantní data bez agregací nebo jiných omezení, ale také sjednotit datové zdroje napříč celou organizací do jednoho “datového jezera“, nad kterým pak lze provádět veškeré výpočty. Konkrétní využití pak sahá od prediktivních modelů, využívajících opravdu všechna dostupná data, až po snahy o vytvoření kompletního obrazu o klientovi (tzv. 360° pohled), díky kterému lze lépe pochopit individuální potřeby daného zákazníka a nabízet mu tak pouze relevantní služby a produkty.

Více než 60 byznys leaderů z 32 největších českých firem napříč všemi odvětvími mělo díky této konferenci nejen možnost vyslechnout si Alasdairův příběh, ale také navzájem sdílet své vlastní nápady na použití těchto technologiíí v jejich každodenní byznys praxi či obavy, které z těchto technologických novinek mají.

„Velká data jsou skutečným fenoménem nejen nyní, ale také do budoucna. O tom již není pochyb,“ řekl Michal Klaus, CEO společnosti Ataccama. „Spousta lidí si nicméně stále myslí, že se jich tato nová revoluční vlna příliš netýká, jelikož tradiční byznys funguje podle tradičních pravidel s běžně používanými technologiemi a tyto novinky jim nemají co přinést. Hlavním cílem této konference bylo změnit toto zažité vnímání a ukázat leaderům českého byznysu reálný příklad toho, že tyto technologie mohou být benefitem také pro ně.“

Pavel Kysela, CEO společnosti Adastra, k tomu dodává: „Misí Adastry vždy bylo plnit roli důvěryhodného průvodce světem information managementu. Je mi proto velkým potěšením, že i díky této konferenci můžeme přinést do Prahy špičkové zahraniční know-how a pomoci tak rozvoji této progresivní oblasti, kterou Big Data bezpochyby jsou.“