Internet věcí není jen dalším pojmem, který se dnes skloňuje ve všech pádech. Získává konkrétní obrysy a zpracovávají se scénáře, jak možnosti a potenciál internetu věcí efektivně využít v různých oblastech.

Zákazník už nebude muset hovořit s prodavačem či prodavačkou. Přistoupí k tabletu, zadá dotaz a inteligentní systém mu odpoví nebo mu pomůže s problémem, třeba s reklamací či změnou hesla nebo PIN kódu. Už si nebude muset zkoušet oblečení, aby věděl, jestli mu sluší, nebo chodit do obchodu s nábytkem, aby si představil svou novou ložnici. Ve svém tabletu s technologiemi augmented reality si vybrané věci vyzkouší skoro jako „naživo“.

Zboží se bude dopravovat bez dotyku lidské ruky, jen pomocí robotů a čárových kódů, stejně tak bude doplňované do regálů – pomocí chapadel robotické chobotnice. Zákazníci si budou vybírat ne pohledem na cenovky, ale na interaktivní displeje, kde se dozví nejen cenu produktu, ale i jeho původ, čerstvost, složení, energetickou a nutriční hodnotu a mnoho dalších informací.

U některých scénářů potrvá i desetiletí, než se prosadí. Jiné si najdou cestu do reálného života za pár let a některé z nich si již nyní můžete vyzkoušet na vlastní kůži, v zahraničí i u nás. Co nás tedy čeká?  

Omnichannel 

Obchod budoucnosti bude chtít vyjít zákazníkovi co nejvíce vstříc, a proto s ním bude komunikovat všemi dostupnými komunikačními kanály. Zákazník si vyberete ty, které mu v daný okamžik budou nejlépe vyhovovat a bude mezi nimi moci kdykoli bezproblémově přecházet.

Pokud si například bude chtít koupit novou televizi v e-shopu, vyhledá si ji nejprve v mobilní aplikaci, kde současně rovnou spustí navigaci na prodejnu a pak i uvnitř prodejny ke svému vysněnému kousku, aby si ho mohl prohlédnout a vyzkoušet.

Všechna zařízení mu budou poskytovat stejné informace a ceny. Vlastní objednávku pak dokončí večer doma a vybranou televizi si nechá zavést až do domu.

Automatizace a robotika

Zboží do regálů se bude doplňovat roboticky. Na prodejnách bude méně regálů s menším množstvím zboží, čímž vznikne více prostoru pro zákazníky.

Prodavači se zbaví mnohdy těžké, ale určitě jednotvárné práce s roznáškou a umísťováním zboží do regálů a budou se moci více věnovat zákazníkům a poskytnout jim kvalifi kované informace.

Optimalizace provozu a designu prodejny

Provoz a design prodejen bude optimalizován tak, aby se v obchodě zákazník cítil skutečně komfortně a neměl pocit, že v obchodě není vítaný. Díky znalosti, kolik lidí chodí kdy do prodejny, kudy chodí a kde vznikají fronty, může vedení prodejny optimalizovat směny, otevírat a zavírat další pokladny podle aktuální potřeby, a dokonce měnit i design prodejen.

Může uvolnit místo tam, kde se často tvoří shluky zákazníků nebo přidat další pult s aktuální novinkou i kvalifi kovaným prodavačem, pokud se na tuto novinku přišel najednou podívat větší počet lidí.

Interaktivní displeje

V budoucnosti odzvoní i klasickým cenovkám či plastovým stojánkům s popisem zboží. Místo papíru budou obchodníci využívat interaktivní displeje. Změnit cenu produktů nebo ji upravit podle právě probíhající akce bude otázkou několika málo kliků na počítači či jiném zařízení a nebude to práce na několik hodin, kdy je potřeba připravit nové cenovky a ručně je přendat v regálech na prodejně.

Interaktivní displeje budou obsahovat i veškeré informace o produktu, který si zákazník prohlíží, a nejen pár údajů, které se dočte na současných papírových etiketách.

Bude-li si zákazník kupovat třeba jogurt, dozví se jeho přesné složení a energetické a nutriční hodnoty (už nebude potřebovat lupu), původ mléka i složení ovocné příchuti a řadu dalších informací. U masa se dozví nejen, zda je mražené či chlazené a zemi původu, ale i jeho čerstvost (přesný čas porážky), ale i rodokmen poraženého kusu včetně oblasti, kde zvíře chovali a způsobu chovu, jeho nutriční hodnoty atd.

Lokalizace, mobilní aplikace a topografie

Samozřejmostí budou nákupní seznamy v mobilní aplikaci a co víc – mobil zákazníka přímo zavede k regálu, kde požadovaný produkt najde. Bude totiž fungovat jako navigace po prodejně či nákupním centru. A neříkejte, že by se vám tato funkce nelíbila. Jen si vzpomeňte, jak často hledáte mezi regály zboží, které nekupujete tak často, pořád ho ne, a ne najít a žádný prodavač nebo prodavačka v dohledu, abyste se mohli zeptat… V mobilu zákazník také jednoduše najde cenu zboží a nebude se muset domýšlet a hledat, která cenovka z pěti podobných je právě ta, co potřebuje.

Do mobilů díky integraci se zákaznickým loyalty programem budou chodit i individuální promo nabídky, ušité na míru přímo potřebám jednotlivých zákazníků. Získají tak relevantní nabídku namísto plošné kampaně či reklamy, které nyní nacházejí v poštovních schránkách a přijatých e-mailech.

Mobilní telefony a sledování jejich pohybu po prodejně mohou také výrazně napomoci optimalizaci rozmístění zboží. Vedení prodejny totiž bude mít přesné informace o toku zákazníků na prodejně, a tak v ní bude moci optimálně rozmístit zboží.

Zrušení pokladen

V obchodě budoucnosti také nemusí existovat pokladny. Účtování nákupu proběhne automaticky na základě přemístění zboží do nákupního košíku. Vlastní platbu pak mohou zákazníci realizovat platební kartou nebo předplacenou „elektronickou“ peněženkou, kterou budou mít díky zákaznickému programu.

Vedení prodejny tak ušetří mzdové náklady za pokladní, které se budou moci věnovat méně rutinní činnosti a  stanou se třeba kvalifi kovanými asistentkami prodeje. A zvýší se nákupní komfort pro zákazníky, když nebudou muset přemisťovat svůj nákup na pás a zpět do košíku či nákupní tašky a čekat ve frontě u pokladny.

Integrace parkoviště

Také parkoviště bude součástí obchodu či nákupního centra. Pro vjezd a výjezd nebudou zákazníci potřebovat separátní parkovací lístek. Postačí jejich zákaznická karta nebo mobilní telefon.

Chytrá skříň a Augmented reality

Pokročilým příkladem při nákupu oblečení je tzv. chytrá skříň. Ví, jaké oblečení má zákazník doma, jak je staré a co mu chybí, takže může doporučit nákup potřebných kousků. Můžete tak udělat radost třeba manželce, protože vám doporučí, co jí koupit k narozeninám či Vánocům. Ví totiž, co by zrovna mohla potřebovat, její oblíbené značky i velikosti. Navíc zde ještě můžeme přidat prvky rozšířené reality (augmented reality), která představuje přímý či nepřímý pohled na reálný svět doplněný o digitální informace (většinou vrstvy, které mohou zobrazovat texty, fotky i 3D předměty). Zákazníci si mohou virtuálně vyzkoušet spoustu oblečení a strávit v obchodě minimum času nebo si vytvořit celou řadu různě zařízených obývacích pokojů a vybrat si ten, který jim nejvíc vyhovuje.

Internet věcí ocení zákazníci i manažeři prodejen

Potenciál internetu věcí (IoT) je v retailu obrovský. Dokáže odpovědět na řadu otázek, které si kladou dnešní manažeři, když se snaží přicházet s novými službami nebo zlepšovat současné standardní chování. 

 

Autor článku: Martin Rys, Business Intelligence Competency Leader, Adastra

Martin je specialistou pro oblast Internetu věcí. Společně se svým týmem vymýšlí a realizuje konkrétní možnosti využití IoT technologií v mnoha oblastech včetně retailu. 

Zdroj: Retail­News, 9/2017