Už brzy nastane doba, kdy nakoupíme v obchodních centrech bez střechy, v prodejnách budou znát naše jméno i emoce a běžně se na prodejní ploše setkáme s roboty. Takto popisuje vizi maloobchodu budoucnosti ve svém článku z 5. února 2018 časopis Marketing&Media.

Retail prochází digitální transformací a právě technologie zásadně proměňují nejen způsob prezentace produktů, ale zároveň generují bezpočet dat umožňujících nahlédnout do potřeb zákazníků a nabídnout jim personalizovaný zážitek. Náznaky této přeměny maloobchodu můžeme nalézt například u rychloobrátkové společnosti Unilever. „Když už i tento tradiční koncern ve 130 pilotních studiích testuje nejnovější trendy, tak je jasné, že se něco děje. Velký potenciál má prý on‑line hlasové vyhledávání nebo rozpoznávání zákazníků podle tváře,“ popisuje článek.

Technologická revoluce v maloobchodu reaguje na druhou stranu zejména na měnící se chování a očekávání spotřebitelů. Článek dále popisuje, jak se z kamenných obchodů v následujícím desetiletí stanou showroomy a místa, která umožní firmám posilovat věrnost ke značce. Nárůst popularity si dle predikcí také získají obchodní centra pod otevřeným nebem, která přirozeně propojí nákup s veřejným prostorem pro setkávání a zábavu lidí. Nebude výjimkou potkat se v obchodech s roboty, kteří se postarají o optimalizaci zásob na prodejní ploše.

Představu o potřebách zákazníků a personalizovaný zážitek předkládá už dnes ukázkový koncept obchodu budoucnosti, Next Generation Store, který připravila Adastra ve spolupráci se společností Microsoft. Sofistikované IoT technologie dokáží rozpoznat pohlaví, věk či emoce návštěvníka, osobně ho přivítá, zmapuje jeho potřeby a na základě nich připraví nabídku na míru.

Next Generation Store byl poprvé představen na konferenci DOTS 2017. V letošním roce vzniká pro konferenci DOTS 2018, která se bude konat v dubnu, inovo­vaná pokročilej­ší verze. Přijďte se podívat a zažít, jak se bude nakupovat v blízké budoucnosti.

 

Celý článek si mohou předplatitelé časopisu přečíst zde.