Jistě si všímáte, že v obchodech, zejména v těch s elektronikou, bývá zboží vystavované v bezpečnostních stojáncích. Některé z nich již dnes dokonce umí vyslat informaci o tom, že je zákazník zvedl. Většina stávajících obchodů a prodejen v současnosti využívá kamery k monitoringu zákazníků především jako prevenci před krádeží zboží. Doposud nikdo však zřejmě nesleduje, kdo, které produkty a jak často si je v obchodě prohlíží. Přitom právě to jsou informace, které zajímají například marketingové oddělení, aby mohlo lépe zacílit své kampaně.

Už v současné době ovládáme technologie, s jejichž pomocí umíme identifikovat základní informace o jednotlivcích pouze na základě obrázku obličeje. Jak by tedy mohl vypadat obchod budoucnosti?

Zákaznická zkušenost v obchodu verze 2.0

Před vchodem do obchodu je umístěno čidlo, tzv. queue management, monitorující počet lidí před prodejnou. Toto čidlo umožňuje sledování počtu lidí či délky fronty v libovolně zvolené oblasti (například u pokladen či obslužných pultů). Vedoucí prodejny tak může patřičným způsobem rychle reagovat na případné fronty.

Další čidlo na tzv. people counting naopak měří zájem kolemjdoucích o prodejnu. Počítá, kolik lidí do obchodu skutečně vstoupilo, a kromě počtu návštěvníků, kteří prošli vstupem prodejny dovnitř i ven, zaregistruje také informace o směru pohybu lidí do jednotlivých zón (kolik lidí šlo vpravo či vlevo).

V každém okamžiku tak například vedoucí obchodu ví, kolik lidí je právě na prodejně a jaká je průměrná délka jejich návštěvy. Podle toho může zvyšovat či snižovat počty prodejců či pokladních.

Ačkoliv čidla pro people counting či queue management většina lidí bez upozornění ani nepostřehne, dalšího čidla si všimnou snad všichni. Jakmile se totiž někdo rozhodne vstoupit do prodejny, začne ho snímat kamera, která dokáže rozpoznat obličeje návštěvníků a odhadnout jejich pohlaví, věk a dokonce také náladu. Tyto údaje se následně promítají na displej umístěný naproti vchodu, na kterém se zobrazí doporučení na některý z vystavených produktů, který je relevantní pro odhadnutou kombinaci pohlaví a věku vcházející osoby. Ženě například nabídne chytrý telefon ve zlaté či růžové barvě, mladší generaci tablet s vynikající grafikou ideální především na hry. Následně se pak projdete prodejnou, až dojdete k pultíku se stojánkem, na němž je právě tento nabízený produkt.

Přímo nad ním se nacházejí interaktivní displej a kamera umožňující identifikaci osob. V momentě, kdy kamera rozpozná váš obličej, začne se na displeji promítat video o vystaveném produktu. Jakmile produkt zvednete, promítne se vám také patřičný obsah na displeji nad produktem. V případě, že si daný produkt prohlížíte delší dobu, je automaticky upozorněna obsluha prodejny, která obdrží do mobilní aplikace zprávu o umístění daného produktu a pokyny, co vám má říkat. A už vám nikdy se nestane, že marně sháníte prodavače s potřebnými informacemi.

Součástí oblíbeného obchodu s elektronikou je také inteligentní kiosek – tzv. BOT. Máte-li stížnost, reklamaci či dotaz, můžete zadat svůj požadavek pomocí příslušné aplikace dostupné přímo na prodejně. „BOT“ umí vést „inteligentní“ komunikaci a poradí vám třeba s výběrem zboží či náhradní baterie.

V manažerské roli

V zázemí obchodu se nacházejí obrazovky určené manažerům a personálu prodejny budoucnosti. Získaná data ze všech senzorů a kamer se ukládají přímo do centrální analytické platformy, a tak zajišťuje jejich zpracování, uložení a analýzu.

Vedle dat ze senzorů jsou k dispozici zároveň také data z provozních systémů, jako jsou například informace o prodejích či běžících kampaních. Díky tomu má vedoucí prodejny k dispozici přehledné interaktivní dashboardy poskytující užitečné informace pro různé účely a role ve firmě. Průběžně lze díky tomu vyhodnocovat informace o provozu prodejní sítě a management prodejny i celé firmy má užitečné informace z konkrétní prodejny. Může tedy analyzovat dění na jednotlivých prodejnách či v celé prodejní síti nebo porovnávat jednotlivé prodejny, zejména z pohledu efektivity prodeje či plnění klíčových ukazatelů.

Potenciál internetu věcí (Internet of Things – IoT) nicméně neleží pouze v obchodě, ale i v mnoha dalších odvětvích a je skutečně obrovský. Dokáže zodpovědět řadu otázek, které si kladou dnešní manažeři, když se snaží přicházet s novými službami nebo zlepšovat současné standardní chování. Díky datům z IoT technologií společnosti své zákazníky skutečně poznají a nabídnou jim téměř doslova „modré z nebe“.

 

Autor: Martin Rys, BI Competency Leader, Adastra

Zdroj: CIO Business World, 05/2017