Jsme obklopeni daty – při provádění platebních transakcí, během práce s chytrým telefonem, v prodejnách či e-shopech. Objem dat narůstá a nadále narůstat bude. Není až tak složité tato velká data posbírat, jako spíše je smysluplně zpracovávat, jak uvádí článek publikovaný v časopisu Marketing & Media dne 11. prosince 2017.

V současnosti se nám nabízí řada možností, jak pomocí analytických nástrojů relativně velmi efektivně a cíleně řídit skrze data zákaznickou zkušenost. Otázkou však zůstává, zda víme, k čemu přesně velká data, která máme jako firma k dispozici, potřebujeme a jak konkrétně jich můžeme využít.

Smysluplné využití velkých dat je klíčovým úkolem při jejich zpracovávání, to potvrzuje i Dagmar Bínová, Big Data Science Leader Adastry. „V dnešní době je mnohem těžší data smysluplně využít než je posbírat.“ Dle jejích slov je důležité si ujasnit, k čemu nám tyto objemné zdroje informací vlastně mohou sloužit a nabízí konkrétní příklad. „Například banky mohou schválit úvěr i člověku, který by jinak neprošel, pokud se z dat ukáže, že je spolehlivý a zodpovědný.“  Jak je to možné? Při efektivním vytěžování velkých dat je možné pracovat například i s desetiletou historií konkrétního klienta, čímž umožňuje pochopit jeho finanční chování v hlubších souvislostech.  „To, že klient je v určité době bez finančních prostředků a nevychází mu skóre pro úvěr, ještě neznamená, že je typický neplatič nebo člověk, který si neumí vydělat peníze a splácet,“ vysvětluje Dagmar Bínová.

Článek dále upozorňuje na to, že je zároveň potřeba se vyvarovat zahlcení přemírou detailů, které data obsahují. Hrozí, že se nám mezi nimi ztratí vlastní podstata informace. Praxe navíc potvrzuje, že mnohem širší uplatnění nalézají jednoduché a logické výstupy než složité modely. Je důležité proto nezapomínat na selský rozum a nenechat se oslnit velkolepostí velkých dat.

Celý článek si předplatitelé časopisu mohou přečíst zde.